Sidor

söndag, juni 16, 2013

Blood, Sweat and Pulse!




Har gjort mitt första konditionstest på Aktivitus i Göteborg, tack vare min löparklubb Solvikingarna! Perfekt tajming eftersom jag förra veckan köpte min första pulsklocka men varken har en aning om vilka mina olika pulszoner är eller förstår alla funktioner och termer?! Det är nästan som att lära sig ett nytt språk ;)

Aktivitus är en testklinik med flera olika konditionstester som mäter bland annat puls, mjölksyra, syreupptagnings förmåga och kan göras antingen på löpband, cykel eller båda. Jag gjorde Avancerat test, deras mest populära. Och ska säga att jag var nervös innan! Men vi startade lugnt, promenerade på bandet medan min testledare Patrik Stigaeus förklarade hur det skulle gå till. 
Började med lätt jogging och sen ökade löphastigheten successivt i intervaller om ca. fyra minuter tills att mjölksyran kickade in och jag hade andan i halsen! Innan varje tempo ökning mättes min mjölksyra med ett stick i fingret och utifrån en skala fick jag ange hur ansträngande jag upplevde tempot. Den sista intervallen säger jag bara.....Där fick jag ta i med all min viljestryka. Men det gick, jag höll ut! Och det är en sån cool känsla, när den där rösten i huvudet säger att du inte orkar mer men kroppen motbevisar den och övervinner smärtan!


Läs mer om Aktivitus och deras tester på aktivitus.se!


I've done my first lactate threshold test! Which was really helpful since I bought my first heart rate monitor watch last week and don't have a clue about my heart rate zones or understand all the functions and terms?! It's almost like learing a new language ;)
I did four minute intervals, starting with a jog and then the pace gradually increased to the point where my legs were all wobbly and I was almost out of breath! It's such a cool feeling, during the last grueling interval when your brain tells you to stop but your body keeps pushing and overcomes the pain!


My new Polar RCX3 in the middle!
Speeding up....
Measuring my lactate threshold (mjölksyran)

I think my face says it all....;)
Breeeath....
Patrik going through the results
And next up to face the treadmill was Ola from the running club!


Tack Aktivitus och Solvikingarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar